Thursday 24 May 2012

Tips Nak Hilangkan Rasa Sedih

Assalamualaikum..

Tengah-tengah malam tiba-tiba rasa nak kongsi sedikit tips dengan korang.Daku nak berkongsi Tips nak hilangkan rasa sedih.Fuhh,tips nak hilangkan sedih you all.,.mungkinkah daku tengah bersedih,gundah gulana tatkala ini?yang memungkinkan daku berkongsi tips ini..hohoho..

Sebenarnya perasaan sedih ni normal.Tipulah kalau korang cakap korang tak pernah ada perasaan sedih kan kan.Kita mungkin bersedih di sebabkan kita putus asa,kecewa,kehilangan orang tersayang,putus cinta dan seumpama dengannya lah kan..Bila kita sedih mula lah jiwa kita ni kelam kabut,hati dup dup dap,minda sentiasa  terawang-awang yang membuatkan kita kekadang hilang arah tujuan,hilang semangat,hilang tumpuan dan seangkatan dengannya.Yang ni sebenarnya kita salah.Sepatutnya,Kita tak boleh biarkan perasaan sedih mengawal tingkah laku kita.Perasaan sedih ni kalau semakin di layan semakin lah menjadi-jadi kan...So,untuk menghilangkan  rasa-rasa sedih ni,jom saya kongsi kan sedikit TIPS NAK HILANGKAN RASA SEDIH..


1)Menyibukkan diri kita dengan melakukan aktiviti bersama keluarga,dan sahabat handai.Contohnya,korang pergi bercuti ke,berkelah ke,beriadah ke..So,bila kita buat aktiviti-aktiviti tu sedikit sebanyak kita tak pikir apa yang tengah menyebabkan kita sedih.Lagi-lagi kalau kita enjoy dengan apa yang kita buat,tak banyak sedikit mesti adalah hilang rasa sedih tu kan..

2)Cara yang terbaik juga nak hilangkan sedih korang harus luahkan lah apa yang korang rasa terpendam tu.Kalau makin korang pendam makin lah rasa sedih dan duka tu membuak-membuak.So,cari seseorang yang terbaik untuk di jadikan tempat luahan rasa,Contoh korang luah lah kat kawan baik dan ahli keluarga pun okey..

3)Melakukan perkara yang kita suka untuk hilangkan rasa sedih..Macam saya kalau sedih saya akan bukak lagu kuat-kuat sambil nyanyi-nyanyi..Hakhak..Lepas tu kurang lah sikit rasa sedih tu.Haa,satu lagi makan pun boleh hilangkan rasa sedih..bila makan tu tak ingat lain dah nampak makanan je,,hahaha,Tak tahulah kalau korang macam mana kan..

4)Ketawa, ketawa dan terus ketawa. Ketawa bukan dibuat-buat, tapi biar ketawa yang benar-benar menggembirakan hati yang membolehkan kita kembali ceria. Tonton video yang lucu, baca cerita yang lucu, dekatkan diri kita dengan rakan-rakan yang lucu serta cari “funny side” dalam setiap situasi, agar kita boleh ketawa secara automatik. Jadi dapatlah hilangkan rasa sedih kan..

5)Menangis lah sepuas-sepuasnya sampai kering air mata tu pun tak pe..Barulah kita rasa puas dan lega..Menangis dapat buat kita rasa satu kepuasaan dalam jiwa..Sebab dengan menangis apa yang kita rasa sedih tu kita dah buang melalui air mata kita tu..Walau tak banyak mana pun tangisan bagi saya dapat bantu kita hilang kan rasa sedih..

6)  Latih Minda Melupakan Kenangan Pahit. Bunyinya senang nak dibuat, tapi perlu diaplikasi berterusan. Mengaku saja yang kita sering merasa sedih sebab banyak kali mengingat kenangan pahit atau selalu kembali ke memori silam yang lalu, betul tak? Kita kena cut connection feeling kita dengan emosi yang lalu.Kita mesti tekad untuk melupakan semua tu, selupa yang mungkin, kasi kosong abis! Bulatkan azam untuk fokus kepada masa depan kita, cita-cita, keluarga, kerjaya, dan sebagainya..Di akui,memang cara ni agak sukar sedikit.Tapi kita boleh melatih diri step by step untuk melupakan kesedihan itu.Practice make perfect!

8)Cara paling terbaik Jangan terus memikirkan apa yang membuatkan kita rasa bersedih..Banyak kan berdoa terutamanya Seorang muslim macam saya.Cara yang pling terbaik untuk kita memadamkn perasaan sedih adalah dengan melakukan Solat sunat Taubat, Hajat. Buat lah solat Taubat dgn seikhlas hati, memanjatkn keampunan kepada-Nya akan dosa-dosa yg telah kita lakukan.Kemudian lakukanlah Solat Hajat, memohon agar dibersihkan hati ini dari perasan sedih kita itu dan dgantikn dengan sesuatu yg baik utk menjalankn kehidupan kita dgn lebih baik dsamping momohon kan petunjuk serta hidayah .

Rasanya setakat ni jelah tips yang saya dapat kongsi dengan korang.Kalau korang ada tips lain boleh kongsi-kongsi dengan komen entry ini..Sekian(^_^)

P/s:Senyum dan terus tersenyum selagi termampu...

             

             

18 kaki blogger komen:

Unknown said...

wahh... baca entry mie dah rase macam nak nagis la... sedih sangat...hahaha.. sedih la sangat...

menarik.... bagus2...

Sekarang Tahun Melawat Blog Saya... Jom Jalan-Jalan

Raffhanah said...

nice info sis.. tq :)

Salina Mat Isa said...

menangis mmg paling berkesan..

Anonymous said...

sobsobs sedih cmna pun kena teruskan hidup dgn senyuman :)

Unknown said...

bila sedih saya makan banyak-banyak hehe

Miss Wawa said...

bgus entry ni ^^

9n0L4 said...

jgn lupe bace ayat quran juge. ;)

acik teyha said...

sy kalau sedih sy suka kacau org lepastu masuk bilik nanges sepuas-puasnye..haha

Unknown said...

bagus ni ...info menarik

pjah said...

like it...;-)

Anonymous said...

saya tgh sedih sangat nie biloa fikir kan seseorang

Jejaka Berhati Kuali said...

lega skit rasa bila makan bnyak2....hehehe..btw...nice info...

Anonymous said...

Itu yang terbaik

Anonymous said...

Itu yang terbaik

JIHAH ZAINI said...

Tips nie mmg terbaik tapi untuk melupakan kenangan pahit memang sukar sebab rasenya sgt sakit.

Anonymous said...

saya sedih 😳😭 sbb saya dan kwn bergaduh...tak bertegur sapa lgi nii...hurmm...saya nk dia faham saya utk kali ni saja tpi dia tak endahkan prmintaan saya...saya sunyi tanpa dia...saya slalu mngalah, skarang saya rasa saya prlu letakkan ego saya kehadapan! Kerana dia lh saya gagal dlm peperiksaan 😠 semester!!!!!!!

Anonymous said...

sya sedihlah.........gila2 sbb awek sya ckp dye cair tengok org lain.....saya saja pendamkn kat sini supya biar awek sya x thu yg sya tengah sedih skrang terhadap dye....saya masih chat ngan dye tapi hati tengah hampir gugur

Anonymous said...

Hi there! This is my 1st comment here so I just wanted to
give a quick shout out and tell you I genuinely enjoy reading through
your blog posts. Can you recommend any other blogs/websites/forums that go over the same topics?
Thanks a ton!

 
Copyright© All Rights Reserved by Akmaluv90@blogspot.com