Monday, 21 May 2012

Pesanan Ibu kepada anaknya

Assalamualaikum,,

Malam ni nak kongsi sedikit pesanan yang selalu seorang ibu pesan kepada anaknya..Seperti yang kita tahu ibu merupakan insan yang sangat-sangat berharga tidak ternilai dan tiada galang gantinya.Jadi pesanan ibu selalunya mudah kita terima dan terus kekal masuk ke dalam hati kita kan.Tak tau lah kalau korang macam mana.Pesanan-pesanan ibu semua sentiasa saya ingat tatkala diri ini merasa sangat lemah kembali bangkit mengingatkan pesanan ibu yang tulus dan telus itu:

1)Ibu selalu pesan..sesibuk mana pun kita menghadapi hari-hari yang penuh berliku yang penting Solat Lima Waktu tu jangan tinggal ye..

2)Ibu selalu pesan makan tuh ikut waktu.Jangan nak skip-skip waktu makan.Makan on time sebab nanti kalau sakit siapa nak jage.Maaf ibu,saya selalu skip waktu makan.hukhuk

3)Ibu selalu pesan macam ni,duduk tempat orang pandai-pandai bawa diri.Yang penting nak ke mana-mana bagitahu ibu dulu..Nanti kalau ape-ape jadi susah hati ibu..tengok-tengok begitu kasihnya seorang ibu kepada anaknya.

4)Ni pun ibu selalu pesan.jangan pernah sakit kan hati orang,nanti kelak diri kita yang dapat risiko pada hari mendatang.Tapi ibu,susah nya nak menjaga hati orang.Ape-ape pun saya cuba yang terbaik ye ibu..sob sob sob..

5)Ibu jugak berpesan andai hati tak rela,jangan pernah beri harapan palsu kepada orang lain.Kelak bila kita di tempat orang itu pasti kita akan merasa sakitnya..Saya setuju yang ni sangat-sangat ibu!!

6)Yang ni pun ibu selalu pesan biarlah ape pun orang cakap,pandang hina kat kita biarkan sahaja.Pasti nanti ada balasan untuk orang-orang ini.Ibu cakap macam ni butakan mata,pekak kan telinga.biarkan orang-orang yang sentiasa tidak puas hati itu bekata-kata..

7)Yang ini paling-paling saya ingat,ibu cakap fokuskan belajar awak tu dulu,soal cinta,jodoh itu rahsia Allah.Nescaya nanti pasti ada sesorang insan yang dapat memiliki hati mu itu..hukhuk.makan dalam ayat ibu ni.Ye ibu saya ingat yang ini(^_^)

8)Yang ni paling-paling saya ingat selamanya,"ayong anak sulung tunjuk kan lah teladan yang baik kat adik-adik,ayong harapan keluarga kita"fuhh menusuk jiwaku je ayat ibu.Insyaallah ibu,saya cuba menjadi yang terbaik antara yang terbaik..doakan saya selalu ibu..

Okeylah korang ni lah pesanan yang selalu saya ingat.Sebenarnya banyak lagi pesanan-pesanan ibu untuk saya,Tapi yang ini wajib hari-hari saya ingat.sebab pesanan -pesanan dari ibu membuat kan saya lebih bersemangat(^_^)


              

Terima kasih sudi baca(^_^)

                               
                             
                 

                 

10 kaki blogger komen:

NAL said...

terima kasih sebab sudi share.. :)

Cik Fie said...

GIVEAWAY BARU :) Hope Dapat Join :D http://mynameishafizah.blogspot.com/2012/05/random-giveaway-by-cik-fie_19.html

✿KasmiyatiAndreas✿ said...

Nice entry :)

azie azian said...

ilmu harus dkongsi..
insyaAllah ini ilmu yg bermanfaat..

sis92 said...

hihi cm sama jep ngn sis

♥ Cik EylaDiLLa ♥ said...

pesanan ibu selalu ade dalam ingatan tapi kadang2 lalai juga hukhuk

nice entri datul =)

Syed Salleh said...

ibu tu org yang paling penting :)

(http://syedsalleh.blogspot.com/)

laila lee said...

baiknya awak hehe baik la ibuu pink ^^ . ingat taw bulan rejab banyak fadhilatnya , jom tengok http://impianperasaanhidpku.blogspot.com/2012/05/ahlanwasahlan-ya-rejab.html

kaishin said...

ibu tau apa yang terbaik untuk anaknya..syurga di bawah telapak kaki ibu :D

Ardini Izzati said...

Nice share :D

 
Copyright© All Rights Reserved by Akmaluv90@blogspot.com