Sunday, 27 May 2012

Sifat berdasarkan 4 unsur(^_^)


Assalamualaikum..

Hari ni daku muncul lagi dengan analisis-analisis sifat..Kalau hari tu berdasarkan warna ..kali ni berdasarkan empat jenis unsur pulak iaitu tanah,air,api dan angin..Daku tahu korang suka kan analisis macam ni kan kan..hakhak..so,jom baca tengok korang kategori mana okey(^_^)


‎(1) Tanah = anak pertama, anak kelima, anak kesembilan
(2) Air = anak kedua, anak keenam, anak kesepuluh
(3) Api = anak ketiga, anak ketujuh, anak kesebelas
(4) Angin = anak keempat, anak kelapan, anak keduabelas

TANAH
  • Sifat tanah dikaitkan sebagai jenis Deria. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Orang menghargai kebendaan, keras hati, sabar,disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, cekap, percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria.
  • (JENIS PANCAINDERA: SYAHWAT, KERING)
  • Sedar mengenai hakikat diri, menilai material, sebar, tabah hati, disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, efisyen, percaya hanya pada apa yang boleh dicapai oleh pancaindera, muram atau sugul, diberatkan oleh keperluan. Kepala angin, bimbang, tegas, tenang, boleh putus harapan, pendiam, tidak peramah, senyap. Badannya kurus, kurangnya tidur, tidak sabar jima', selalu sihat, banyak kerja.

AIR
  • Sifat air dikaitkan jenis Perasa. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Lemah-lembut, dalam perasaannya, mengasihani, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak, artistik.
  • (JENIS PERASA: FIKIRAN, BASAH)
  • Lemah lembut, perasaannya dalam, belas kasihan, penakut, ada angin, imaginatif, mudah terluka hatinya, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, ada bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, aman hatinya, terkawal, boleh dipercayai, penyabar, tenteram. Tubuhnya tambun, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan agak kurang faham.

API
  • Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan kalbu). Ia digolongkan sebagai sifat kelelakian. Pentingkan diri, megah, bersemangat tinggi, kompetitif, perlukan ruang, kebudakan atau kurang matang, keras hati, kecenderungan ke arah tidak peka terhadap sesuatu, sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan masa depan.
  • (JENIS INTUITIF: CINTA, PANAS)
  • Pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kompetatif, perlukan ruang, keanakan atau lurus, menaruh harapan, cenderung untuk tidak sensitif, sentiasa sedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan baru, yang mana orang lain tidak terfikirkan. Perasa, gelisah, agresif, mudah teransang, mudah berusaha, pemaksa, optimis, aktif. Kerjanya segera, jalannya cepat, terang hati, panas tubuhnya, kurang tidurnya.

ANGIN
  • Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir. la digolongkan sebagai sifat kelelakian (masculine). Lelaki ini berpegang kepada teori, tidak mudah terpengaruh oleh pendapat orang lain, objektif, rasional, menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi, menghargai kebolehan intelektual, mahukan kebebasan, mempunyai mentaliti ambil mudah, sukakan fakta dan figura.
  • (JENIS PEMIKIR: JIWA, SEJUK)
  • Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam hal emosi, menilai tinggi kebolehan intelektual, keperluan untuk bebas, mentaliti ambil mudah, suka pada fakta dan figura. Mudah bergaul, boros, banyak cakap, responsif, mudah berbincang, bersemangat, sikap tidak kesah, pemimpin. Tubuh nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.
          
** Kenyataan di atas hanyalah kajian teori ahli falsafah

So,korang jenis macam mane?Kalau saya jenis tanah..memang adalah kesamaan tu sikit-sikit kan.hikhik.So,korang kongsi lah korang punya dengan komen kat bawah ni..nak tau nak..hikhik(^_^)

               

15 kaki blogger komen:

TanpaNamaDer said...

tanah aku nih hehe

Nur Najwa Bt Ibnu Pajar said...

uhuhuhuhu..macam betul la sifat2 tu.best2 ur entry

CikZaitul said...

unsur air dengan tanah bila bersatu jadi lecak..
:)


nice info sis :)

Ardini Izzati said...

Saya air :)

FITRAH JAMIL said...

sya air hehe :)

Naz said...

FIRE..!!!

Ahmoy Si Merah said...

jom join contest iena eliena & nurul farain ^^

http://ahmoysimerah.blogspot.com/2012/05/1st-giveaway-by-iena-eliena.html


http://ahmoysimerah.blogspot.com/2012/05/contest-edit-photo-for-me-by-nurul.html

dah join > ? jgn lupa tulis nama saya dalam post tu , tQ :)

anna said...

saya punya tanah.. em kesamaan uh ada la sikit.. hihiih.. nice info sis :)

lola delova said...

saya ANGIN~

محمد شهريل القنيطري said...

oh no saya api..hehe

Afiqah Nabilah said...

eh , sama la kite .. Tanah .. :)

Raimi Syazwan ♌¹³ said...

Awesome info pinky
Aku unsur Tanah! hehehe
Tapi yang kena dengan aku cuma

✔ berhati-hati
✔ tidak tegas
✔ percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria.
✔ tidak tegas
✔ efisyen
✔ muram atau sugul
✔ boleh putus harapan
✔ pendiam
✔ tidak peramah
✔ senyap
✔ Badannya kurus
✔ kurangnya tidur
✔ banyak kerja

yayahnasake said...

sy ANGIN !!! bnyk sama jerk dgn sy.. hehehe....

saya SAMA dgn ANIME or BOIFREN sy ANGIN iaitu NARUTO !!!! YEAH!!!

yayahnasake said...

TAG ANDA

http://yayahnasake.blogspot.com/2012/05/segmen-saya-suka-blog-dia-by-sandra.html

kaishin said...

Wush..angin sepoi-sepoi lalu kejap :D

 
Copyright© All Rights Reserved by Akmaluv90@blogspot.com