Saturday 16 June 2012

Tips Ceria Selalu

Assalamualaikum..

Hari ni saya nak kongsi tips lagi..Tips yang saya nak kongsikan untuk hari ni ialah Tips Ceria Selalu.Sesungguhnya wajah yang ceria amat di perlukan bagi memastikan kita sentiasa bersemangat dalam menghadapi hari-hari yang kadang-kadang buat kita stress,muram,jiwa kacau dan seangkatan dengan nya lah kan.So,kita harus ada sikap Ceria Selalu.Even ada masalah macam mana pun ceria tu haruslah ada..tapi tengok pada keadaan lah kan nak ceria tu macam mana..So.jom saya kongsikan sedikit tips..

1) Senyum selalu
  • Kalau nak ceria yang ni yang paling penting..Senyum selalu..Senyum lah seikhlas hati kita..Kalau kerana terpaksa senyuman itu di keluarkan memang susah sedikit nak dapat keceriaan tu.Tapi tak apa,try yang termampu Tapi yang pasti  harus rasakan senyum itu datang dari hati. lihat perubahan pada wajah, automatik, wajah akan bertukar jadi manis dan berseri-seri. hati serta -merta jadi tenang. masukkan terus rasa syukur. cubalah. rasakan perubahannya.
2)Tarik dan hembus nafas dalam-dalam
  • Sambil masukkan rasa syukur dan buangkan rasa amarah, hasad dengki, tamak haloba dan semua sifat mazmumah.Semoga dengan cara ini dapat membuang kan rasa-rasa yang yang mengugat emosi kita..Dengan harapan juga moga kita dapat kembali keceriaan yang telah hilang dan sentiasa ceria selalu..
3)Maafkan
  • Sentiasa memaafkan orang lain dan malahan sentiasa memafkan diri sendiri dalam apa kesalahan yang telah di lakukan
4) Niatkan dalam hati 
  • Niat dalam hati ketika sedang berbaring untuk tidur iaitu esok aku adalah orang yang ceria dan menceriakan orang lain. mengucap dan berselawat. akhirkan dengan membaca 3 kali surah al-ikhlas.(sama seperti membaca 1 al-quran)
5)Redha
  • Sentiasa redha dengan setiap apa yang telah berlaku terhadap diri kita.Pasti ada hikmah di sebalik yang berlaku dan pasti ada yang terbaik buat kita.
Okey ni antara 5 TIPS CERIA SELALU yang ingin saya kongsikan dengan anda semua..Sebagai tambahan saya sertakan juga petua ceria dari Dato Dr Fadzilah Kamsah.Moga kita sama-sama mendapat kebaikan dari tips ini dan sentiasa kekal ceria selalu..




Sharing is caring,,Terima kasih sudi baca(^_^)
              

10 kaki blogger komen:

icumm said...

Senyumlah supaya seisi alam turut tersenyum kepada kita :)

emylase. said...

thanks for the tip ^^

Kamil Kahar said...

salam...nice tips...kalo digunakan utk masuk contest kamil pn boleh jugak...jemput join ye... :)

Nilam suhana said...

ceria2 la selalu...:)

kim said...

betul tu...bila kita memaafkan, kita akan jadi tenang

Nara Qumaira said...

tips berguna..

Unknown said...

senyum ^_^

Unknown said...

saya suka senyum hehe

ABS said...

perubahan bermula dari diri sendiri

Unknown said...

senyum mampu menghilangkan tekanan jugak..kalau stress senyum je..

klik disini

 
Copyright© All Rights Reserved by Akmaluv90@blogspot.com