Saturday, 21 July 2012

Nafsu Ramadhan

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..selesai sudah puasa pertama di bulan Ramadhan 1433h..So,apa juadah berbuka puasa korang untuk hari ni?Adakah semua juadah berbuka puasa habis di makan?Kebiasaan nya di bulan Ramadhan ni,nafsu makan lain macam sedikit..Rasa macam semua nak makan je kan.nak tu nak ni.semua nak..

Sebenarnya tak elok macam tu kan..Bersederhana lah di bulan Ramadhan.Jangan ikut nafsu..Kalau ikut memang semua rasa nak makan.Especially,kalau yang ada pergi bazar Ramadhan tu,jangan beli banyak-banyak sangat sebab kebiasaannya masa berbuka nanti mesti makan sedikit je pun dah kenyang kan.So,Jangan lakukan pembaziran okey..Jangan macam kat gmabar ni..Nak buka puasa dah macam nak kenduri pulak kan..Cukuplah ala kadar..Satu dua jenis lauk kan..

       

So,macam hari ni..saya dan keluarga hanya ada dua je juadah berbuka iaitu Rendang Ayam dan sambal petai sotong.Tambahan lagi,sedikit kuih muih..Tu pun rasa banyak dah kan..

       rendang ayam Resepi Rendang Ayam

       

Gambar-gambar ni ambil kat encik google je tau..Bukan yang sebenar..Tak sempat nak snap-snap pic tadi..Almaklum,ingat nak buka puasa je..Hakhak..Peace..Lastly,Apa juadah buka korang hari ni?Dan satu lagi,berserdehana lah semasa berbuka puasa..Kawal nafsu okey...

     
       

14 kaki blogger komen:

hairy said...

arini alakadar ja..hehe..almduulillah ;-)

Diary oF Mine said...

tadi berbuka ngan sup ayam, ikan tiga rasa n air buah... hihhi...alhamdulillah... :)

~MiZz Atie ZieYa~ said...

wah..sedapnya..juadah berbuka!!!

SoLy SoLicious said...

btol2... bia la besederhana... puasa kan 30hari...

aisyah humaira' said...

sedap nya juadah berbuka awak :)
niera berbuka dengan sup ayam dan kari kambing hari ini..huhu..pastu adik belikan sate pulak kat bazaar..alhamdulillah :)

Penyuluh Perikanan said...

postingannya bagus sekali sobat,.
makanan di sini juga enak semua nih
jadi kepengin coba..
terima kasih sobat

encik Cool said...

time puasa semua nak rasa..time buka semua nak buang..

Choki said...

Haha..Biasa la tu.Lg2 hari 1st..Mcm2 benda nk beli XD Selamat berpuasa! ;-)

Cik Laure Weng said...

nie kenduri ke apa...
ala kadar je lah kan... =p

kaishin said...

ybetul betul betul..hehe

byk sgt bukan abis makan pun, nafsu je tu :)

AJIB said...

makanan banyak untuk di makan beramai-ramai,so sblm nk mkn tu ajak2lh kawan2 ye hehe

Eyqa Lovetta said...

laaa...sedapnya .. hehe...da la tengah puase...hehhe

babycomel said...

kalau nak ikut nafsu, semua pun nak sapu.. sbb tu niat kt hati thn ni nak jenguk bazar ramadhan seminggu skali or lagi baik nak elakkan dr pergi. bukan apa, nanti mesti rambang mata then nk amik semua..
(sorry, cakap byk plk baby kt sini) ;)

the tempo of life said...

kelmarin, saya berbuka makan lauk simple je. kalau tahun sebelum ni selalu makan ayam percik, ikan panggang, dan macam2 lagi yang best,. tapi tahun ni sebab nak bersederhana je. jadi, kami pun makan lauk biasa je. huhu..

oh, petai. saya tak makan petai. tapi, org kata petai best . teringin, tapi lidah ni tak tahan la, pahitt. hehee :)

 
Copyright© All Rights Reserved by Akmaluv90@blogspot.com