Tuesday, 24 July 2012

Awas Mercun

Assalamualaikum..

Bila je tiba musim perayaan,mulalah kedengaran bunyi mercun tak sudah-sudah..tak henti-henti..sambung menyambung..Macam tadi,tengah orang azan maghrib nak berbuka pun sempat lagi nak main mercun..Aih,yang jenis macam saya ni pulak jenis tak boleh terkejut..Dek dengar bunyi tu,mula lah geram..Tu belum lagi yang subuh-subuh hari..orang tengah terawih semua dok main mercun..

Actually,dulu time kanak-kanak keriangan dah ada memori pahit dek kerana mercun..tu yang emosi bila sebut pasal mercun ni..hukhuk..Dulu time kanak-kanak keriangan pernah sekali main mercun naga yang hampir meletup kat tangan nasib baik sempat campak..Kalau tak jari mahu putus..hukhuk..Tu belum lagi sepupu duk main bunga api tuju kat baju kurung..Habis terbakar..Nasib sikit je kena..Kalau banyak mahu rentung kot..hukhuk..Lepas daripada tu memang serik nak main mercun.

Main mercun ni memang merbahaya..Keselamatan memang boleh terancam..Saje google image cari gambar kesan main mercun..memang seriau tengok..Jadi dengan ini daku mempersembahkan gambar yang memang takut kot...semoga lepas tengok gambar-gambar ni yang dah pasang niat nak main mercun jangan main okey..hakhak..bukan apa kekadang tengok yang dah besar panjang mengalah budak-budak main mercun,,

        

        

Gambar-gambar ni semua kes tahun-tahun sebelum ni..Harap-harap tahun ni tak delah kes teruk macam ni..Katakan tidak pada mercun!!

        
                    awas mercun!!

30 kaki blogger komen:

Mrs.BuduBilis said...

tangan dia mcm cite terminator la HAKHAK..

cikeyrah said...

keyrah bukan mercun jek takut nak main, bunga api pun keyrah x main . .hee

jal said...

dekat kampong Jal ni lagi lah ganda, dua hari sebelom ramadhan lagi dah siap bebudak tu pesta mercon, nasib baik la umah jauh kalau sebelah pakat nak kena parang lah, bukannya dorang tu tak tahu bahaya tapi saja cari nahas

Sally Yatiey said...

Geli tengok gambar yang pertama tu. -.- Nasib baik saya tak reti main mercun ni. hehe.

AJIB said...

wah dasyat tul gambar tu...
dulu pernah gak main mercun:-
a)meriam buluh
b)pakai antena rumah
c)spark pluck
d)dan sewaktu dengan nye hehe

GBM said...

GBM mmg anti mercun. Satu2 nya mercun yg GBM berani sentuh cuma mercun bawang. Yg lain.. Awl2 lagi dh bye2.. Fobia agaknya lepas tengok dalam surat kabar yg mcm2 berita kluar.

aisyah humaira' said...

lagi bahaya,lagi la nak main..
teringat time main mercun bola..
nakal nya la rasa..hik3..
tapi sekali dah main,terus berhenti bukan sbb tkt tp tak tahan bunyi letupan dia..hehe..kuat sgt :)

mood:insaf :')

Noor said...

ngerinya..sy xsuka main dan org yg main mercun..takut..

hairy said...

erhhh!!! takutnya tgk...

Farra said...

mercun bahaye..bakar duit jew..

encik Cool said...

jgn selahkan budak2 yg dok main mercun..salahkan penguasa kastam..cmnealah barang2 seludup cmnie boleh terlepas..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

harap sgt kes mcm ni tak ada lagi... huuuu

Leeza dayasari [santai leeza] said...

awal2 ramadhan ni lah kita kena pesan dan nasihat.. yer.. jom berkempen jgn main mercun.. hehehe

aisya said...

ngeri betul gambar tangan tu..

cik pha said...

seram aku tngok tangan tu errrk

Nur Atiqah Mohd Zaki said...

eyqa maen bunga api jew.. mercun takot nak maen..#penakut#

kaishin said...

ada penjual adalah pembeli jadi tak tau nak kata apa dah..tak sanggup nak tgk gambar memula tu..seram

lola said...

adeh..mula2 td ingatkan gambar edit,skali tgk balik adoiyaiii~ terkejut ada,seram plak rasanya..huh 18SG nie..yg dah 28 pon xsnggup tgk nie..hahahahaa..!!

AZRUL AZMI said...

Selamat Menjalani Ibadah Puasa Dengan Ikhlas...

zaxx said...

Ades..seramnnya tgk tgn tu... mau termuntah kalo tgk sambil mkan coki coki..heheh tp mmg bhya pun mercun tu..xmau la rya kt spital.huhuhu

the malay male said...

suka dgr bunyi mercun tapi tak suka main mercun... huhuhu

boleh?

Yumida said...

meremang bulu roma sy tgk jari dia..dh mcm kaki ayam dh..eeee..seram nengok..
mercun besar mmg bahana..tp tu yg org suka..selagi x terkena..selagi tu la berasak..sendiri yg main tu kena xpe..pengajaran utknye..tp klo org lain kena tu yg kena berjaga2...

Aiisyah Colourful said...

xpernah main mercun.. xberani.. bunga api je yg selalu main

Kesuma Angsana said...

Argggggggh x leh tgklah KA !

Sue-Rya Qistina said...

ngeri sgt! takut nk tgk..huhuhuhu..tp msh ade yg x insaf2 bermain mercun tu. pelik sungguh!

trah zain said...

ee... risau pulak bila ingt kat adik2 kat rumah tu, moga dijauhkan..huhu

Mohd Hakimi Zulkifly said...

mercun mmg bahaya tp masa kecik2 dlu main jgk..hoho

deqjamucuxx said...

erkkk . sakitnyaa

Silent Note said...

Sangat Mengerikan...perghhhh...
tp tetap men mercun gak..hahaha

jaakechik said...

iskhh gerun tgk pic tgn hancur tuh... skrg mmg budak2 suka main mercun yg bbahaya... sgt bahaya dan bising mggu penduduk.

 
Copyright© All Rights Reserved by Akmaluv90@blogspot.com