Tuesday 17 April 2012

Tujuh kesilapan saat bercinta(^_^)

Assalamualaikum kawan-kawan..

Selamat tengah malam..tadi duduk membaca wall-wall sahabat di facebook dan terjumpa satu artikel ni iaitu tujuh Kesilapan saat bercinta.Rasa nice sangat untuk di kongsi bersama kawan-kawan di blog..ape salah berkongsi untuk kebaikan bersama kan..Tujuh kesilapan tersebut ialah:

1.bercinta kerana harta
  • Tidak ada gunanya hidup dilimpahi harta tetapi tanpa cinta.Harta datang dan pergi setiap saat."cinta" yang sesaat dan dapat diperoleh setiap saat,tapi cinta yang sejati tidak dapat dibeli dengan harta.

2.Bercinta kerana perasaan asmara
  • Rasa tertarik dan simpati merupakan asmra yang sering disalah ertikan sebagai cinta. Asmra itu bukan cinta.Asmara dapat cepat berubah oleh rupa,harta,tempat dan keadaan,Asmara itu buta,tidak tahan lama dan tidak tahan uji dalam suka dan duka dengan mata terbuka.

3.Bercinta kerana desakan usia
  • Rasa usia sudah menjelang senja dan rakan-rakan sudah berpasangan kamu mula gelisah (terutama pada wanita).Akhirnya asal sahaja ada yang datang kamu terima tanpa memikirkan faktor-faktor lain.Hindarilah tindakan tersebut,Tawakal dan yakinilah bahawa Tuhan sudah menyediakan yang terbaik untuk kamu.Jadikan usahalah untuk mencarinya...

4.Bercinta untuk membalas jasa
  • Orang yang telah berbuat baik perlu dibalas budinya,tetapi jagann degan cinta.Harus sentiasa diingat,jagan bercinta tanpa pengertian dan keikhlasan.Daripada mengundang derita,lebih baik mengelaknya.Bayak lagi cara lain yang lebih ikhlas untuk membalas budi jangan memaksa diri untuk menerima seseorang yang bukan pilihan kita.

5.Jangan menikah untuk kepuasan seks sahaja
  • Memang seks suci dan penting dalam hubungan suami-isteri,namun tidak boleh menjadi tujuan utama dari penikahan.Seks hanyalah salah satu bahagian dari pernikahan.Orang yang hanya mengejar kenikmatan seks akan kecewa dan terjerat oleh kesusahan yang diciptakannya sendiri.

6.jangan menikah kerana paksaan keluarga
  • Seorang anak harus berbakti kepada keluarga,namun tidak boleh menyerah dalam hal nikah,kalau meraka memang salah dan anda benar.Berdoalah dan berikalah penjelasan kepada meraka,jangan kekerasan.

7.jangan menikah kerana rasa kasihan
  • Rasa kasihan memang baik dan harus ada dalam hidup kita, tidak boleh menjadi dasar penikahan.Kasihan dapat habis,tapi kasih tidak berkesudahan.Dasar pernikahan adalah kasih,bukan kasihan
Sekadar perkongsian..setiap orang berhak melontar kan pandangan masing-masing..peace(^_^)

      
           
         


6 kaki blogger komen:

SITI JUWAIRIAH said...

thanks for share ^_^

Rayha Rozi said...

betul 2..zaman skrg ramai je yg silap
nyway tq 4 info bernas

Cikpijaaa said...

tengs jugak sbb share ya. hee :)

alonso.apoyar said...

Ty share =)

Pecinta pink^^ said...

hee,,maseh semua(^_^)

Sha Mohamed said...

betul tu... sokong 100%

 
Copyright© All Rights Reserved by Akmaluv90@blogspot.com